Observeren, imiteren, incasseren…

7 september 2015 - Paramaribo, Suriname

Ik ben iemand die observeert. Al doende leert men gaat voor mij niet op. Al ziende leer ik. Op 3 jarige leeftijd moet ik ergens gezien hebben hoe je veters strikt want ik kan me als een van de eerste herinneringen die ik heb herinneren dat ik voor het eerst mijn veters strikte. Ik had geel-groen-blauw-rode schoentjes, zat op zolder en was apetrots. Inmiddels heb ik nieuwe uitdagingen gevonden maar observeren blijft mijn ding. Op OK sta ik aan de zijkant te kijken wat andere doen; hoe trekken ze steriele handschoenen aan, bedekken ze de patiënte met steriele doeken, hoe wast de gynaecoloog zijn handen en waar mag je lopen op OK. In Nederland is met kleurtjes aangegeven waar je mag lopen als je onsteriel bent; hier is de gehele vloer bruin betegeld. Om geen flater te slaan observeer ik eerst en loop alleen waar andere ook lopen; ik imiteer. Het enige verschil is dat ik 10 paar ogen op me heb gericht als ik beweeg en zeker de helft erop lijkt te geilen je op een fout te betrappen. "Hé! Jij! Jij mag daar niet lopen, jij bent niet steriel!" Ik incasseer, zal wel. Uit een andere hoek komt een vriendelijk woord, de anesthesie zegt "Nicole, kom gezellig hier, bij ons mag je altijd zitten". Ik besluit vriendjes te worden met de anesthesie, gezellig!

Natuurlijk imiteer ik niet altijd. Gelukkig niet, denk ik als ik bij een keizersnee van top tot teen onder bloed zit. Terwijl uit 6 slagaderen het bloed pulserend uit de patiënte spuit, kijkt de gynaecoloog naar mij: "gelukkig, je hebt een spatbril op". Ik kijk de gynaecoloog aan en denk, tuurlijk, waarom jij niet?!
Op de gang net buiten het OK complex, daar waar je in je gewone kleren mag lopen, sta ik te praten met een medeco voor de kleedkamers. Nog even in m'n OK-pakkie, m'n muts heb ik net afgezet: "je moet een muts op meisje!", roept zo'n dikke Surinaamse. Ik kijk m'n medeco aan en we schieten beide in de lach, ga je ergens anders mee bezig houden!

Niet altijd blijf ik rustig. Tijdens de 6 operaties op maandagochtend bouwt de spanning in mij op. Ik probeer rustig te blijven maar merk aan mezelf dat het niet helemaal lukt; ik droom weer weg naar het zwembad en schrik op als een slagader naar mij toe spuit. "Waarom schrik jij? Jij moet niet schrikken, jij laat andere schrikken!". Incasseren, gewoon door gaan. Met trillende handjes sta ik een buik dicht te hechten. Komt het doordat er 10 ogen op me gericht staan, de zusters die roepen dat ik sneller moet zijn omdat ze willen eten of toch die arelaxte werksfeer... Ik weet het niet, bij de chirurgie in Nederland heb ik het nooit gehad... Ik weet in idee geval zeker dat het niet helpt dat de gynaecoloog even benoemd dat ik zo sta te trillen...

Even over het ziekenhuis in het algemeen: het lijkt behoorlijk op een Nederlands zieke huis, maar dan iets wat verouderd en bladert de verf van de deuren. Daarnaast staan er oude bedden vanuit Rotterdam op de zalen waar rond de 6 personen liggen. Op OK A en C waan ik me helemaal in Nederland; luxe schuifdeuren, gladde vloer, nieuw OK tafel en moderne anesthesie apparatuur, een deurtje verder bij ik B en D lijkt het meer op Suriname waar ze zich niet zo druk lijken te maken om hygiëne. Überhaupt hebben ze daar andere ideeën over hier. Op steriele doeken worden gerust pennen gegooid of even aangeraakt zonder handschoenen. Loop ik met m'n klompen van de afdeling óók op OK dan zijn ze er als de kippen bij om mij weg te sturen. Zo onhygiënisch! Ze maken zich dan weer niet zo druk om de extreem resistente ziekenhuisbacterie MRSA. In Nederland wordt zo ongeveer een heel ziekenhuis gesloten als dat wordt ontdekt en iedereen wordt aan de deur gescreend. Hier wordt een patiënte ontslagen nadat er gebleken is dat ze MRSA had. Ze lag al een week op zaal en liep vrolijk rond over de afdeling en is op OK geweest. Niemand maakt zich druk, geen voorzorgsmaatregelen, pas als je ergens last van hebt dan kweken... Haar medepatiënten liggen wel even  nu in 'isolatie'; iedereen mag naar binnen en de deuren staan wagenwijd open… In Nederland hebben we toch een andere definitie van isolatie... Patiëntvriendelijkheid zien ze ook heel anders, vrouwen worden gerust een half uur met de benen wijd open en bloot gelaten maar als ik eventjes op m'n mobiel kijk wordt mij gelijk even duidelijk gemaakt dat dat écht niet kan: zo patiëntonvriendelijk!

Buiten het ziekenhuis lukt imiteren blijkbaar niet altijd, althans, ik denk niet dat het aan het observeren lag... Ik heb toch zeker over de 1000x gezien hoe iemand de trap afloopt. Op woensdag avond, net nadat ik een tweeling ter wereld zag komen, miste ik een treetje: incasseren... Gescheurde enkelbanden... Gelukkig heb ik in m'n omgeving zo'n 15 bijna dokters én een fysiotherapeut en is de diagnose en behandeling snel vastgesteld. Twee dagen rust en dan gewoon mee op trip. Zo mis ik dus ‘helaas, helaas’ m'n twee laatste dagen als afdelingsslaaf en lig ik te herstellen in een hangmat; drukverband en hoog houden. Op vrijdag worden er krukken aangeschaft zodat ik mee kan hobbelen op het feestje en zaterdag mee kan naar Bigi Pan. Samen met m'n lieve huisgenoten kom ik overal; kruipend, schuivend, rollend en getild, ik laat me niet zo maar uit de weg slaan! Ik doe gewoon mee met het modderbad, raak een deel van m'n kruk kwijt maar vindt het ook weer in de modder en glibberend wordt in naar het water gedragen om daar weer kruipend uit te komen. Ik word met kajakken voorop de kajak meegenomen zodat ik zelf niet hoef te peddelen, spierpijn genoeg on m'n armen! Terwijl iedereen in het water springt om vissen uit het net te halen, leidt de bootsman mij naar het net zodat ik vanuit de boot mee kan doen. Heldhaftig halen we zo'n 100 vissen en enkele krabben uit het net om daarna te smikkelen van de vers gebakken vis! Verder hebben we vooral veel in de boot gezeten om de prachtige omgeving te zien en tussendoor gezonnebaad en gehangmat. 's Avonds gaan we op jacht naar kaaimannen en vangen er twee. Even poseren met de grootste en ze worden weer teruggegooid.
Bigi Pan betekent letterlijk Groot Meer, daar slapen we dus dit weekend. In een huis op palen. De weg ernaartoe is prachtig en ook nog eens nuttig. We blijken een heuse bosdokter aan boord te hebben en die weet wel wat tegen ‘een dikke enkel’. Wanneer we langs de Nonniboom komen wordt de bootsman de boom ingestuurd om de bladeren te plukken. 's Avonds worden deze besprenkeld met olie en op het vuur gegooid. Bloedheet belandt het op m'n enkel; de bosdokter vertelt nog even dat ik er wél in moet geloven dat het zal helpen m'n enkel te genezen. Ik geloof best dat bosdokters veel kunnen bereiken met planten en kruiden maar toen ze verder vertelde dat het belangrijk is dat er een oneven aantal bladeren op m'n enkel ligt vond ik het toch wat zweverig klinken... Maar onder het mom 'baadt het niet dan schaadt het niet' heb ik een hele nacht met een warm bezweet pootje gelegen om de volgende dag de gehele sessie weer te herhalen... Of het aan de bladeren lag of door de verstreken tijd en het drukverband zal ik nooit weten maar zondag kon ik toch alweer een krukje aan de kant zetten en m'n voet deels belasten!

Met de pijn gaat het dus goed, maar ik mis een deel van mijn stabiliteit en het lijkt bij elke stap of ik opnieuw door m’n enkel ga. Ik ben dus nog maar een dagje thuis gebleven en mis zo de eerste dag op de verloskamers. Geen probleem, nog 9 te gaan! Morgen ga ik wel, dan is mijn voet ingetapet!

Liefs,

Nicole

1. Richard:
    7 september 2015
    Prachtig verhaal en schitterende foto's. Om jaloers te worden, zeker nu de herfst in Nederland begonnen is.
  2. Richard:
    7 september 2015
    He nicole, mooi lekker visrecepten voor op de bbq . Ik steek de bbq aan jij gaat eea bereiden lijkt me vorstelijk. WIJ hebben kaaimannen gevangen? Lijkt me niet correct. Vastgehouden misschien? Genieten schat groet Richard
  3. Dineke Fiolet:
    8 september 2015
    Dat ziekenhuis komt er niet zo best vanaf! Hopelijk gaan ze jullie nog eens wat waardering tonen en krabben ze zichzelf eens achter hun oren. Dat zouden in ieder geval eens moeten doen. Gelukkig heb je leuke huisgenoten en kom je je tijd wel door..sterkte met je enkel!
    Liefs!