Dilemma

13 september 2015 - Paramaribo, Suriname

Wat een eer, ik mag gaan bloggen voor arts in spe!

Jullie trouwe lezers wisten het natuurlijk al lang en overtuigde mij van mijn schrijfkwaliteiten. Ik geloofde jullie wel en voelde me trots maar ja, jullie blijven wel m'n naasten, zijn jullie wel echt kritisch?  De eerste onbekende die is over m blog zei was een oogarts, ze zei dat ik goed kon schrijven en dat het zo lekker weglas. En dat ik vooral door moest gaan met schrijven, ook in Nederland.  M'n zelfvertrouwen groeide en dacht over een groter publiek. Gemiddeld lezen 150 mensen mijn blog, ik weet niet precies wie dat allemaal zijn en er zijn inmiddels ook aanmeldingen voor m'n mailingslijst van mensen die ik niet ken maar het is niet genoeg; ik besloot twee weken geleden de stoute schoenen aan te trekken en arts in spe te mailen. Ik weet niet precies wat ik verwachtte maar ik was intens blij met het bericht: "Je schrijft erg goed, en het zijn heel interessante onderwerpen waar je over schrijft". Waar ik niet over na had gedacht waren de consequenties van groot publiek. "Kritische bloggers adviseren we eigenlijk om onder pseudoniem te bloggen, we hebben een groot publiek, en blogs komen ook vaak bij opleiders terecht." Ik val onder de categorie kritische bloggers blijkbaar en zit nu in dilemma; Nicole of pseudoniem? Ik vraag jullie hulp!

Ik ben me natuurlijk wel bewust van mijn kritiek. Maar moet ik me daardoor anders voor gaan doen dan dat ik ben? Moet ik in het geheim mijn mening gaan bloggen of mag ik gewoon trots zijn op wat in schrijf? Is mijn kritiek té erg en komt mijn vervolgopleiding in gevaar of waarderen opleiders mijn opvattingen. Het gaat tot nu toe natuurlijk voornamelijk over de verschillen tussen Nederland en het buitenland en tot zo ver zal mijn bereik niet reiken. Onder pseudoniem bloggen heeft als voordeel dat het mij nooit zal schaden, ervan uitgaande dat niemand een Leidse coassistent die naar Zuid Afrika, Suriname en Malawi gaat herkent. Maar wat krijg ik ervoor terug? Het gaat voornamelijk om de eer te mogen schrijven voor een blad dat bijna elke medici leest. Is die eer niet weg als ik opeens een andere naam heb? Wordt het niet onnodig ingewikkeld om me voor te doen als iemand anders of neem ik onnodig risico door te bloggen onder mijn eigen bijna doktersnaam? Ik ben nogal van de gok wagen, niet bang zijn maar gaan; het heeft me op fantastische plekken in de wereld gebracht maar nu weet ik het even niet... Jullie lezen mijn blog en kunnen misschien beter beslissen of ik té kritisch ben en mij hierin adviseren. Ik weet niet of ik ernaar zal luisteren, ik blijf een Fiolet; eigenwijs en trots. Trots op een naam boven een blog gelezen door duizenden mensen. Adviseren jullie mij onder pseudoniem te bloggen, dan graag met een mooie naam (enkel voornaam); mijn nicknamen in Nederland en die mij hier gegeven zijn lijken me niet toepasselijk...

Ik kijk uit naar jullie mening. Laat een bericht achter, app me, mail me of bereik me via Facebook. Ik hoor het graag in grote aantallen!

Voor nu in ieder geval nog vol trots,

Nicole

1. Richard:
    14 september 2015
    Mijn mening weet je al en ik hoop dat je veel reacties krijg. Wel graag allemaal de neus dezelfde kant op anders slaat de twijfel weer toe. Xx
  2. Carla:
    He col
    Ik lees graag je verhalen je bent zeker kritisch niets mis mee. Ik kan dat zeker waarderen daar is niets mis mee, maar ben ook een fioletik vind ook dat je kritiek mag geven als je het ook kan ontvangen. Geef je veel kritiek vind ik mee vallen ben je eerlijk ja zeker nogmaals niets mis mee.
    Maar er zijn mensen die daar niet mee om kunnen gaan. Zeker in de medische wereld. Waarom het opzoeken en je naam eronder zetten, je hebt geen algemene naam en zal dus zeker wel herkent worden onder je echte naam. Ik zeg doe een andere naam en blijf eerlijk schrijven bereik je misschien meer mee.
    Liefs carla
  3. Nicole:
    14 september 2015
    Tot zo ver bedankt voor de reacties! Ik mis nog wel even mijn pseudoniemnaam. Nog even voor de duidelijkheid, als ik ga bloggen onder m'n eigen naam dan zal het enkel Nicole zijn. Mijn achternaam blijft onbekend.
  4. Carla:
    15 september 2015
    Dat maakt het al anders Nicole is algemener dan Fiolet
  5. Richard:
    15 september 2015
    Ik waardeer de humor in je schrijfstijl met de kritische noot die niet gericht is op beledigen of veroordelen. Door jouw visie cq ervaringen door te geven op een verantwoorde manier kan ieder zijn voordeel er mee doen. Als je dit in ogenschouw neemt is het misschien nodig om de humor zijn werk te laten doen. Je kunt nog altijd kiezen voor Nicole F. Tenslotte is deze naam niet nieuw voor je. Veel wijsheid ik zal je blog nogmaals lezen. Nu met de insteek :"is het te kritisch" Je hoort nog van me groet Richard
  6. Richard:
    17 september 2015
    Er is maar 1 naam waaronder je pseudoniem mag schrijven en dat is natuurlijk Bobby xx
  7. José Schouten:
    19 september 2015
    Live Nicole,
    Wat leuk dat je gevraagd bent om te schrijven voor artsen blad, hele eer. Je schrijft echt super leuk dus dat zit wel goed.
    Soms heb ik wel al eens het gevoel; Ho Nicole, dit staat wel op papier, en veel mensen lezen dit. Is dit wel verstandig?
    Het is volgen mij een rare wereld en zit men niet te wachten op "negatieve" (lees grappig) publicaties hoe klein ze soms ook zijn.
    Ik snap ook dat het spontane van het schrijven er dan misschien af gaat. Dus lieve meid denk er nog maar goed over na. Ga in gesprek met mensen die al schrijven en publiceren. Beslis maar niet te snel! Ben je al weer helemaal op de been? Wat betreft je naam Nicole lijkt me prima.
    Lieve groet.
    José