Omdat ik liever alleen nr. 15 hoor...

24 december 2015 - Leiden, Nederland

Soms verwoordt iemand anders precies dat wat ik zou willen zeggen. Dat overkwam mij toen ik werd geattendeerd door Manon op een blog van Suzanne op rondreis.nl en ik zou het graag met jullie willen delen. Omdat ik de afgelopen jaren alle 15 opmerkingen meerdere malen heb gehoord en omdat ik gewoon veel liever alleen maar nummer 15 hoor. Want ja, ik ga wéér op reis en ja, ik ben nog geen 3 maanden in Nederland, en ja, ik reis véél, en ja, jullie mogen allemaal mee, maar...

“Na lang (of kort) nadenken, heb je de knoop doorgehakt. Je gaat weer op reis! Onze wereld is gewoon te groot om alleen maar te werken en rekeningen te betalen. Gek genoeg blijkt niet iedereen er zo over te denken. Herken jij je als serial traveler in onderstaande reacties als je vertelt dat je weer gaan rondreizen?

1. Huh, alweer? Je bent toch net terug?

Nou, dat valt best mee. Ik ben al elf maanden Europa niet uit geweest. Hoogste tijd dus!

2. Maar je hebt toch al een keer gereisd?

Dat klopt ja. Maar waarom zou je maar één keer in je leven een grote reis maken als het ook vaker kan? Zit daar een limiet aan?

3. En je baan dan?

Lang leve vakantiedagen! Of onbetaald verlof! En gelukkig bestaat er ook zoiets als solliciteren naar een nieuwe baan, als je werkgever je geen reisje gunt…

4. Ben je nu alweer toe aan vakantie?

Nee hoor, ik heb alleen een onweerstaanbare drang om de wereld te ontdekken!

5. Maar je kan toch niet je hele leven blijven reizen?

Technisch gezien kan dat best hoor. Of ik dat doe? Geen idee. Blijf jij je hele leven bij die saaie werkgever plakken?

6. Waarom vlucht je elke keer?

What can I say? We travel not to escape life, but for life not to escape us…

7. Maar je moet toch ook een keer het echte leven gaan leiden?

Wie bepaalt wat het echte leven is? Voor de één is dat een 9 tot 5-baan, een koophuis en een gezin, voor de ander is dat vrijheid blijheid en zoveel mogelijk reizen.

8. Waar haal je het geld vandaan?

Nou, je verwacht het niet, maar ik werk. En zoals dat meestal gaat, krijg ik elke maand dus salaris op mijn rekening. Daarvan zet ik zoveel mogelijk geld apart. Een auto of Louboutins heb ik niet.

9. Jeetje, hoeveel vakantiedagen heb jij?

Leuk dat je het vraagt: 24 dagen per jaar. Kwestie van slim plannen, of lange reizen maken tussen de banen door.

10. Werk jij wel eens?

Toevallig heb ik me de afgelopen elf maanden uit de naad gewerkt, ja. Om zoveel mogelijk te kunnen sparen voor die fantastische reis die ik weer ga maken.

11. Oeh, mag ik mee?

Tuurlijk, maar dat ga je toch niet doen. En misschien ga ik ook liever toch gewoon alleen, hihi.

12. Ik wou dat ik dat ook kon doen

Zou ik jou eens wat zeggen? Dat kan je ook! Waar een wil is, is een weg.

13. Kom je wel terug?

Dat is wel de bedoeling ja.

14. Jeetje, jij leeft echt voor reizen, of niet?

Valt mee hoor. Ik vind mijn leven in Nederland ook erg leuk. Maar ik wil graag de wereld zien inderdaad, en dat gaat niet vanzelf.

15. Je hebt gelijk, lekker doen!

Nou, dat vind ik aardig van je. Je leeft maar één keer hè?”

Ik ga 1 januari  weer op reis. Naar Malawi. Omdat ik nog geen baan heb en omdat het kan met dit coschap. Omdat de wereld zo mooi is. Om uit te zoeken of ik dat wél mijn hele leven wil doen. Omdat ik wil voelen dat ik leef, omdat ik vrij ben te gaan en te staan waar ik wil. Omdat mijn kleine bankrekening nog niet leeg is omdat ik elk dubbeltje omdraai, mijn hele (studenten)leven al. Omdat die vol staat omdat ik altijd hard werk. Omdat iedereen mee mag en omdat eindelijk iemand dat ook echt gaat doen. Eline wil en dus is er een weg. Samen komen we eind maart terug en dan stap ik de auto nadat ik mijn korte broek in heb geruild voor een snowboardbroek, omdat ik met mijn ouders en broer naar de heerlijke sneeuw in Oostenrijk ga, omdat we dat allemaal leuk vinden. En dan, dan ga ik weer beginnen met het plannen van een volgende trip. Maar tot die tijd geniet ik gewoon intens van mijn tijd in Nederland, met jullie...

Dus heb ik niet gewoon gelijk en moet ik dat gewoon lekker doen?

Hele fijne kerst en een ontzettend gelukkig nieuw jaar!

Nicole

P.s.: er staat ook weer een blog op Arts in Spe: http://www.artsinspe.nl/actueel/blogs/Blog-1/Blog-Nicole-Ogen-komen-mijn-neus-uit....htm

P.p.s.: wil je op de hoogte blijven? Schrijf je in voor de mailingslijst! (rechts in blauwe kader)

P.p.p.s.: voel je niet verplicht te lezen, maar als je al zo ver bent gekomen, laat je dan een leuke reactie achter? Ik mail je altijd terug!

P.p.p.p.s.: Benieuwd wat ik precies ga doen in Malawi? Ik ook! Over 2 weken kan ik het uit eigen ervaring vertellen maar voor nu weet ik dat ik in de middle of nowhere in het zuiden van Malawi in een ziekenhuis met 160 bedden ga werken. Samen met 1 Nederlandse tropenarts, 2 Amsterdamse coassistenten en Malawiaanse medici. Malawi is straatarm en ondanks een semi-democratisch gekozen vrouwelijke president die goed werk doet, zal ik meer armoede gaan zien dan ik in al mijn reizen gezien heb. Ik ga werken met patiënten waarvan 60% HIV besmet is, ik zal 10% van de patiënten dood zien gaan en doodzieke kinderen meemaken. Het gaat zwaar worden dus alle steun uit Nederland is welkom. Kijk voor alvast meer informatie op: http://www.stlukes.nl/pgs/home.php .

1. Elise:
    24 december 2015
    Een van mijn favoriete quotes!: can we just skip to the part of my life where I travel the world? In jou geval wsl met daarachter "again". Vooral lekker blijven reizen en je niks aantrekken van alle jaloerse mensen :)
  2. José Schouten:
    28 december 2015
    Lieve Nicole,

Wat een geweldig begin van 2016 met je reis nar Malawi!
    Eerst nog even het oude jaar mooi afsluiten in Nederland, dan kan je avontuur weer beginnen.
    Wij gaan weer van je mooie verhalen genieten!
    Veel succes en hele goede tijd!
    lfs Loek en José