Thee leuten, geitjes kijken en mijmeren…

5 oktober 2020 - Nkhoma, Malawi

Het is vijf uur ’s avonds en de zon zakt langzaam achter de bomen. De eerste 48 uur van de quarantaine zit er op en ik heb me weer een dag vermaakt met een boek lezen, tijdschriften doorbladeren, koken, thee leuten met mijn collega Sandra en haar partner Rodel en loeren naar spelende kinderen en ronddwalende geitjes. De komen 12 dagen zullen er ongeveer ook zo uitzien. Totaal 14 dagen in quarantaine om uit te sluiten dat wij corona verder verspreiden in Malawi en dat is misschien wel niet geheel onterecht; de vlucht naar Lilongwe was vol, in de bus naar de aankomsthal voelde ik me een sardientje en tijdens het immigratieproces op het vliegveld was het duwen en trekken om zo snel mogelijk door de temperatuur en COVID-check heen te gaan en een stempel te bemachtigen. Anderhalve meter was gedurende die uren een illusie en de plakkende lichamen tegen mijne was wel weer even wennen.

De afgelopen maanden in Nederland ben ik gewend geraakt aan lichamelijke afstand. Ik was vaak strenger dan vrienden, knuffelden tot ergernis van mijn ouders hun niet meer en raakte zo min mogelijk mensen aan. Ik werd wat losser gedurende de COVID-rustige zomermaanden in Nederland maar bleef me bewust van het virus. Ik heb me vaak afgevraagd waarom; omdat het een kleine moeite is voor mij of omdat ik de gevolgen van een besmetting beter ken? Omdat ik het met mijn eigen ogen heb gezien wat COVID doet of omdat ik opgeleid ben de consequenties snel te zien? Nog voor het eerste nieuwsbericht over mondkapjesschaarste Nederland bereikte, zei ik al tegen Robin dat ik niet bang was voor het virus zelf maar voor de gevolgen voor andere zorg. Ik was niet bang zelf ziek te worden door Corona, maar bang dat hij of ik voor iets anders het ziekenhuis nodig zou hebben maar daar niet geholpen zou kunnen worden door gebrek aan IC bedden of dat we niet geopereerd kon worden door mondkapjesschaarste. Ik hoorde verhalen van artsen in Afrika die keizersnedes deden in regenjassen en sjaals voor de mond bij gebrek aan beschermingsmiddelen omdat Nederland die allemaal opkocht. Ik kende de verhalen uit Sierra Leone van stervende vrouwen tijdens een bevalling omdat ze te bang waren door Ebola om naar het ziekenhuis te gaan en ik heb het zelf meegemaakt in Malawi 5 jaar geleden toen cholera uitbrak. Mensen kwamen niet meer naar het ziekenhuis met buikklachten, bang opgenomen te worden in de choleratent en die tent nooit meer levend te verlaten. Ik ken de gevolgen van angst voor een dodelijke of onbekende ziekte. Zo ver kwam het in Nederland gelukkig nooit. Mensen meden het ziekenhuis wel, maar iedereen die naar het ziekenhuis kwam, die werd geholpen.

Dat het gros van de overleden COVID patiënten het ziekenhuis niet bereikten heb ik aan de lijven ondervonden. Toen de oproep om hulp van tropenartsen kwam besloot ons opleider ons opleiding tijdelijk te staken en ging ik helpen bij een uitbraak in een verzorgingshuis. Ik hielp met het opzetten van twee afdelingen; een COVID verdachte afdeling in het restaurant van het verzorgingshuis en toen bleek dat 80% van deze mensen besmet was zetten we binnen no time een afdeling op in een kerk náást het verzorgingshuis. Het was een chaotische tijd, er kwamen hele zieke ouderen binnen, maar ook mensen met alleen een hoestje of een snotneus. Ik leerde dat je COVID niet kon herkennen, het is een ziekte met vele gezichten en ik kon niet voorspellen wie zou overleven en wie niet. Het enige dat ik wist was dat deze mensen niet geholpen konden worden in het ziekenhuis en dat het mijn taak was ze zo goed mogelijk te begeleiden naar herstel of naar een waardig overlijden. 50% overleefden en dus 50% niet… Ik kwam ’s ochtends op werk en moest drie mensen schouwen die in de vroege ochtend waren overleden. De lijkwagens stonden naast de ambulances voor de deur; de een eruit, de ander erin. Het was een hectische tijd maar in een korte periode hadden we een goed functionerend team opgezet met managers, verzorgenden, verpleegkundigen, specialisten ouderengeneeskunde en tropenartsen. We werden overvallen door de grilligheid en onvoorspelbaarheid van de ziekte, ik zag wat het met mijn collega’s die al jaren in dat verzorgingshuis werkten deed. Liefdevol hebben ze deze veelal dementerende ouderen jarenlang verzorgd, familiegesprekken gehad en opeens stierf de halve afdeling, hadden ze geen tijd en niet de middelen om de zorg te bieden zoals ze dat gewend waren. De tranen vloeiden rijkelijk. Het was een uitdaging de motivatie bij mijn collega’s en uiteindelijk ook bij mezelf te houden, maar hier ben ik voor opgeleid en ik weet dat je niet iedereen kan en hoeft te redden. Het waren Afrikaanse taferelen in Nederland. Schaarste aan beschermingsmiddelen maar ook aan morfine en testcapaciteit. Ik moest werken met minimale middelen, kon alleen ondersteunen met zuurstof, antibiotica en paracetamol. Ik paste palliatieve sedatie toe en had af en toe ook de tijd een hand vast te houden om iemand gerust te stellen. Het was druk en we hadden plekken te kort, maar zo snel als Corona was gekomen was het ook weer weg. De laatste week nam ik zieke mensen op maar niemand testten meer positief en de overleving op mijn afdelingen steeg naar 90%. De laatste dag trok in mijn plastic schort uit en slaakte een diepe zucht; mijn studie ging weer beginnen en ik was maar wat blij dat ik de afdeling op deze manier kon verlaten. Ik kroop weer achter mijn laptop, volgde 6 uur per dag online lessen en langzaam aan verliet ik huis weer wat meer en verdween COVID naar de achtergrond…

Zo ook in Malawi. Het duurde even voordat Corona überhaupt het land bereikte. Begin april werd de eerste COVID patient bewezen en midden augustus volgde de piek met dagelijks ongeveer 200 nieuwe gevallen. Totaal zijn 179 mensen bezweken aan het virus en met momenteel gemiddeld 3 nieuwe patiënten is COVID niet zo’n groot issue in Malawi. Mensen staan dicht op elkaar, ik zie sporadisch een mondkapje in het straatbeeld en vanuit het ziekenhuis horen we dat daar in totaal slechts 10 COVID patenten zijn gezien en het allemaal overleefd hebben. Hoe dat komt is voor iedereen nog een raadsel, maar testschaarste zal een onderdeel zijn; de afgelopen maanden zijn er nog geen 60.000 tests uitgevoerd op een bevolking van 18 miljoen. 10% test positief, 3% daarvan overlijdt. Misschien overlijden er mensen zonder het ziekenhuis bereikt te hebben of getest te zijn maar meer dingen kunnen een rol spelen in de relatief lage cijfers. De gemiddelde leeftijd is hier slechts 16 jaar en met 60 jaar heb je hier al een respectabele leeftijd bereikt die niet voor veel mensen is weggelegd. Grote voetbal stadions met spreekkoren heb je hier niet en veel reisbewegingen al helemaal niet. Kerken heb je hier wel, maar met een gemiddelde temperatuur van 30 graden en een felle zon zit het her met de ventilatie wel goed. COVID zal ons de komende 12 dagen nog mijn dagelijks leven beïnvloeden door de quarantaine maar daarna zal ik me gaan bezighouden met de dagelijkse gezondheidszorg in een Malawiaans ziekenhuis waar malaria en tuberculose de boventoon zullen voeren. Tot die tijd vermaak ik me met thee leuten, geitjes kijken en mijmeren over de afgelopen maanden in Nederland…

Liefs,

Nicole

1. Richard:
    5 oktober 2020
    Een mooi verhaal wat mij natuurlijk voor een groot gedeelte bekend was. Wat een tegenstelling Nederland Malawi de hectische periode toen in een paradijselijke omgeving nu overzien. Ik kan mij voorstellen dat je graag snel aan de slag kan gaan maar geniet nu maar van de goede zorgen en de mooie omgeving
  2. Richard:
    5 oktober 2020
    Nicole, wat een indrukwekkend verhaal. Natuurlijk heb je veel al verteld maar dit verhaal verdient publicatie. Gaat hopelijk iedereen Corona echt weer serieus nemen, ook ik. Liefs en ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal. Liefs, Willy
  3. Gerrit en Corrie:
    5 oktober 2020
    Lieve Nicole, wat kun jij boeiend schrijven.
    Ik hoop dat je je kunt vermaken de komende 2 weken.
    Ik kijk uit naar je volgende verhaal.
    Liefs uit Almelo
  4. Manon:
    Mooi geschreven weer!😘
  5. Josje:
    Mooi verhaal Nic!
  6. Robert:
    6 oktober 2020
    Volstrekt onduidelijk of Willy wel Willy is. Ik denk dat de eerste van Richard is. Hij heeft zich altijd verscholen achter een ander. Maar dat ter zijde. Ik ben het eens met de aanvang van het verhaal 'een mooi verhaal'. Ik durf het bijna niet te schrijven maar we kunnen nog wel wat leren van je. Corona en afstand houden, een mondkapje, het is zo makkelijk maar moeilijk om te doen. Te snel 'ach laat maar'.

Je verblijf ziet er wel luxe uit. Ik zie op de foto ook jaloers kijkende jongeren. Begrijp ik het goed en ben je met meerdere artsen aangekomen? Allemaal tropen artsen? Geniet nog maar even van de rust, de hektiek komt vanzelf.
  7. Nicole:
    6 oktober 2020
    Hahaha en vorige keer 2xRichard, het blijft lastig... gelukkig herkennen we de schrijfstijl wel he!
    Goed dat je er wat van leert, al was dat niet perse de bedoeling van dit verhaal hoor! Maar ik heb graag dat je gezond blijft en helaas zit je toch in de risicogroep 👴🏼
    Mijn verblijf is absoluut luxe! Dus voor de eerste twee weken niks te klagen; warme douche, groot bed, ventilator, 24/7 elektriciteit, grote keuken en niet te vergeten; een prachtig uitzicht! Hierna verhuis ik weer dus even afwachten...
    Ik ben hier samen met ook een tropenarts in opleiding en haar partner dus.
    Ik volg jullie advies ‘doe maar even niks’ op en geniet er steeds meer van 📖 ☀️ ☕️!
  8. Hannie:
    Hoi Nicole,
    Een aangrijpend verhaal en het laat heel duidelijk de betrekkelijkheid der dingen zien.
    Succes daar!
  9. Carla Fiolet:
    6 oktober 2020
    Weer heerlijk om je verhaal te lezen. Wederom indrukwekkend.
  10. Elise:
    6 oktober 2020
    Leuk om de verhalen weer te lezen, en heftig ook. Succes met de quarantaine!
  11. Safa:
    6 oktober 2020
    Het begin van een groot avontuur! Wat bijzonder om zo terug te kunnen kijken op een toch wel (voor Nederland) onverwachte ervaring. Je zal die ervaring en alles wat je ervoor hebt geleerd meenemen en daarmee vele wijze beslissingen maken. Ze zullen blij met je zijn lieve dokter Fiolet!
  12. Maaike:
    7 oktober 2020
    Fijn om weer mee te lezen lieve Nicole! Zo lijk je toch dichtbij :) Blij om te horen dat je goed bent aangekomen (ondanks dat sardientje..) en dat je je een beetje kunt overgeven aan het niets doen. Geniet er maar even van, hopelijk gaat de tijd dan wat sneller en kun je je eindelijk weer in het echte tropenarts-wereldje storten!!