Weer de eerste keer...

20 september 2020 - Utrecht, Nederland

Het is ruim 4 jaar geleden dat ik de laatste keer op deze site schreef en niks gelogen; voorlópig de laatste keer… ik wist dat ik de digitale pen weer zou oppakken en zou schrijven over mijn volgende avonturen. Ik wist dat ik tropenarts zou worden om volgezogen met kennis met werkzaamheden voor te zetten in landen waar hulp hard nodig is en gewaardeerd wordt. Ik wist toen nog niet dat het weer Malawi zou worden waar ik het laatste deel van mijn opleiding tot Arts Internationale Gezondheidszorg en Tropengeneeskunde zou gaan volgen, ik wist zo veel nog niet…

Zo schreef ik dat het voorlopig de laatste keer was dat ik zou gaan verhuizen, maar nog geen jaar later pakte ik mijn tas weer om Leiden te verlaten en in totaal 5x te verhuizen. Via mijn ouders in Utrecht belandde ik met mede-tropenartsen in een antikraakpand in Apeldoorn, ik verhuisde met hen naar een Vinexwijk, om daarna voor de liefde naar Hengelo te verhuizen. Samen verhuisden wij naar Utrecht en verbouwden we van top tot teen een koopwoning in Zuilen; ook dat had ik nooit kunnen voorspellen. Ondertussen versleet ik 5 banen, ik stopte met vrijwilligerswerk in hospice Xenia en richtte me volledig op mijn carrière. Ik maakte ontelbaar veel uren op de werkvloer; had lol met collega’s, ervoer vreugde als ik een patient kon helpen, ondersteunde patiënten wanneer ik ze niet kon helpen te genezen, huilde wanneer ik gefrustreerd was, werd uitgefoeterd door patiënten of personeel… Ik slikte een traantje weg als ik de zon zag opkomen, labiel door veel te veel uren werken en vele nachtdiensten. Ik kwam tot rust daar waar mijn bedje stond en daar waar mijn vriend klaar stond met een dikke knuffel. Ik reisde stad en land af om familie en vrienden op te zoeken, want Apeldoorn en Hengelo, dat is wel héél ver naar het oosten… En ondertussen reisde ik de hele wereld over; Europa, Zuid Amerika, Azië; ik stapte 18 keer een vliegtuig in om vrienden om te zoeken, een nieuw land te ontdekken, familieweekenden naar onontdekte steden, een halve marathon te lopen, op zakenreis te gaan met mijn toen nog prille liefde, familie te bezoeken, een roadtrip te maken, een vriendin op te zoeken op wereldreis, het Noorderlicht te zoeken, een tropencongres bij te wonen, het dagboek van opa van Robin na te reizen, met m’n moeder een eiland te ontdekken… Maar Afrika, dat bewaarde ik voor later. Daar zou ik wel weer komen…

En eindelijk is het zo ver! Over 12 dagen, op 2 oktober pak ik het vliegtuig naar Lilongwe, hoofdstad van Malawi en vervolg ik mijn reis naar Nkhoma om na 14 dagen quarantaine te gaan werken in het missiehospitaal. Een ziekenhuis dat zorg biedt aan 64.000 mensen, 53.000 polibezoeken per jaar heeft, 19.000 patiënten jaarlijks opneemt, 1700 operaties verricht en 3000 bevallingen begeleidt. Ik zal m’n ogen weer uitkijken met weke problemen patiënten zich presenteren maar door mijn opleiding ben ik beter voorbereid; ik kan gecompliceerde bevallingen begeleiden, baby’s door een moeilijke start van het leven helpen, keizersnedes verrichten, ademhalingsproblemen opvangen en drukke afdelingen managen. Ik zal niet iedereen kunnen helpen maar een stukje van mijn kennis kunnen gebruiken én overbrengen om het ziekenhuis na 6 maanden een klein beetje beter achter te laten.

Achterlaten, dat doe ik hier ook… Een lieve vriend, een mooi huis, fantastische familie en vrienden, ik zal jullie missen… Maar uiteindelijk wist iedereen natuurlijk dat ik wel weer zou uitvliegen en vind ik het fantastisch te merken dat iedereen 100% achter me staat. Wil je op de hoogte blijven van mijn wilde avonturen, stressmomenten, harde werken en mooie weekenden? Schrijf je in voor de mailingslijst! (rechts in blauwe kader, als je eerder al niet ingeschreven was) En laat een reactie achter, altijd leuk om te lezen!

Heel veel liefs,

Nicole

1. Merel:
    20 september 2020
    Mooi Nicole! Ik wens je een mooie afsluiter van je studie. Geniet ervan en ik lees graag weer mee.
    Liefs Merel
  2. Annika:
    20 september 2020
    Leuk verhaal weer Nicole! Veel succes en plezier en ben benieuwd naar je verhalen :) liefs, Annika
  3. Elise:
    20 september 2020
    Ik ben er weer :) heel veel plezier en succes! Zet hem op!
  4. Manon:
    20 september 2020
    Leuk om je verhalen weer te kunnen lezen!😁
  5. Dineke Fiolet:
    20 september 2020
    Ik ga je volgen Nicole, heel veel succes en een prachtige tijd gewenst!
    Veel liefs van je tante
  6. Elske:
    20 september 2020
    Lieverd heel veel plezier en succes!! Ik volg je reis en verhalen graag :) liefs van je nichtje
  7. Nienke:
    20 september 2020
    Gaaf! Veel plezier, geluk en sterkte!
  8. Eline:
    20 september 2020
    Toch weer Malawi! Heel veel succes en vooral veel plezier! Ik ben reuze benieuwd naar je verhalen :)
  9. Lucie:
    20 september 2020
    Fijn om je weer te kunnen volgen op deze missie. Wens je veel succes en een bijzondere tijd.
  10. Carla Fiolet:
    Lieve collie
    Heerlijk dat je eindelijk weer kan gaan. We kijken met je mee laat ons mee genieten met je mooie ontroerende en soms scherpe verhalen wat een geluk hebben ze daar dat je mag gaan liefs
  11. Marijn:
    21 september 2020
    Heel leuk, ik ga je weer volgen! Benieuwd naar je avonturen!
  12. Robert:
    21 september 2020
    Wat kan je nog toevoegen aan al deze berichten die ook ik onderschrijf. Een nieuw avontuur? Nee een voortzetting van een eerder avontuur. Gestart met het naaien van een aap vond je de liefde voor dit continent. Je stempel achter gelaten bij je laatste stage in het ziekenhuis waar zoveel te korte waren dat jij je ook hier voor inzette om het beter achter te laten dan je het vond bij je aankomst.

En nu opnieuw niet het grote geld achterna maar je idealen invullen. Samen voor een betere wereld! Top nic! Mijn broer is stil van trots😁. En je moeder staat al klaar met haar fototoestel. Geniet en breng geluk bij de 64000 personen.
  13. Hettyfiolet:
    21 september 2020
    Hoi Nicole , het is je gelukt, toch weer Malawi wat fijn, geniet en maak er wat leuks van. Het is zo 2 oktober, en wie weet wie allemaal komt opzoeken, gelukkig hebben we mail. Heel veel succes, Hetty
  14. Safa:
    21 september 2020
    Prachtig geschreven en ik kijk ernaar uit om je verhalen te lezen straks! Heel veel liefs
  15. Martijn de Haan:
    22 september 2020
    Leuk om te volgen Nicole, heel veel succes!
  16. Richard:
    26 september 2020
    Wat een prachtig startverhaal, dat belooft wat. We hopen je nog te kunnen opzoeken in prachtig Malawi maar vrezen dat Corona in de weg zit. Nicole voor jou een prachtige tijd en super dat je weer mooie verhalen gaat schrijven xx
  17. Richard:
    26 september 2020
    Hup hobbel geniet van je uitdaging Je weet dat we erg trots op je zijn en dat het thuisfront familie vrienden en Ega altijd voor je klaar zullen staan. Dus schroom niet een beroep op ze te doen als het nodig is. Heeeel veeel sucses
  18. Janny van Veldhuizen:
    30 september 2020
    Lieve Nicole, ik ga je volgen! Succes. Liefs, Janny
  19. Kirsten:
    1 oktober 2020
    Succes nicht! You got this! Leuk om je verhalen te volgen. Geniet van het waar maken van je droom voor je het weet is het weer voorbij!
  20. Gerrit en Corrie:
    3 oktober 2020
    Lieve Nicole, wij wensen je veel plezier en geniet van je uitdaging.
    Liefs Gerrit en Corrie
  21. Inge van Stenis:
    5 oktober 2020
    Hi Nicole, heel benieuwd naar al je belevenissen. Veel succes en ook sterkte de komende maanden.

Hartelijke groet