Quarantaine leven

10 oktober 2020 - Nkhoma, Malawi

Het bevalt me beter dan verwacht, dat quarantaine leven. De routine van het niks doen sleet er makkelijk in; leven van maaltijd naar maaltijd en tussendoor een boekje lezen en puzzelen. Het leven is hier langzaam en ik pas me er prima in aan. Ik tuur uren in de verte, kijkend naar niks. Dan weer kijk ik naar de jonge Duitse vrijwilliger die speelt met de weeskinderen en denk onvermijdelijk terug naar toen ik die 18 jarige vrijwilliger was in Kenia, werkend in de sloppenwijken en weeshuizen, daar waar mijn droom begon en zich meer ging vormen toen ik mijn eerste bevalling zag en de vroedvrouw leven zag inblazen in de pasgeborene. Ik mijmer nog wat verder over vroeger en over later, en voor ik het weet zakt de zon achter de bomen, gaan we koken, een spelletje spelen en is er weer een dag in quarantaine leven voorbij... Ik vermaak me prima en de rust doet me goed. Ik heb nog bergen tijdschriften liggen, nog duizenden vakantiefoto’s die ik wil uitzoeken, ik wil nog Chichewa leren, m’n e-reader is nog niet aan geweest, mijn spelletjes nog ingepakt en opeens was het over, Malawi had andere plannen met ons...

Ook Malawi is Corona moe en de regering kiest er hier wel voor om het normale leven weer door te laten gaan. Dat is niet omdat jongeren zo graag willen feesten of vakantie vieren maar omdat deze jonge bevolking moet eten, kinderen weer naar school willen en seksueel geweld hier de pan uit rijst. 100% van de ondervraagde vrouwen zegt sinds de maatregelen tegen Corona meer seksueel geweld ervaren te hebben en meer dan de helft van de meisjes zegt niet meer naar school te gaan als de scholen weer open gaan. Er zijn monden te voeden en werk te verrichten. Dus zegt de regering; we gaan het leven weer oppakken en daardoor veranderende het beleid van 14 dagen quarantaine naar 7 dagen self monitoring. Niet groots op het nieuws maar als geruchten door het dorp bereikte het ons en daarom zijn wij nu uit quarantaine en gaat het werkende leven maandag al weer beginnen...

De introductie van de twee Amerikaanse artsen die ons begeleiden hadden we dinsdag via ons wel vertrouwde Zoom al gehad. Daaropvolgende hebben we donderdag een praatje gehad over hoe je hier op een goede manier iets zou kunnen bijdrage en het ziekenhuis een beetje beter achter te laten. Dit sloot naadloos aan op ons opleiding dus ik kreeg zin om te gaan beginnen. Tot we vrijdag een praatje kregen over grenzen stellen en burn-out. Het werk houdt hier nooit op en de komende 6 maanden zouden we 24/7 mensen en kinderen kunnen redden in het ziekenhuis om dan uitgeblust weer te vertrekken naar Nederland en nooit meer terug te keren, te overweldigd van alles wat we hier mee zullen maken. De Amerikaanse arts wil ons hiervoor behoeden; ze heeft te veel artsen energiek zien komen en uitgeblust zien gaan. Heeft collega’s die planden voor jaren in de tropen te gaan werken en die keerden in 90% van de gevallen na enkele jaren gedesillusioneerd terug. De cijfers van artsen in Amerika met een burn-out zijn schrikbarend; meer dan 60% is overwerkt, ervaart geen plezier meer in het werk of overweegt te stoppen. En ze waarschuwt ons; deze cijfers zijn ook in Malawi zo, ook in dit ziekenhuis. De workload is gewoon te groot, het aanbod te veel en je moet zelf duidelijk je grenzen stellen om te voorkomen dat je gaat verzuipen in het werk. Het praatje doet me schrikken, de spanning wat er zich achter de muren waar we op uitkijken bevind groeit en opeens is maandag wel heel dichtbij... Maar het is goed dat ons begeleiders ons hierop voorbereiden, ons een plan laten bedenken hoe we voorkomen te verzuipen en ons scherp houden op wat ons doel van deze 6 maanden nou is. We worden uitgenodigd mee te gaan hardlopen, te volleyballen en voor spelletjes avonden want ontspanning, dat hoort er gelukkig ook bij in het leven in Nkhoma. En laat dat leven nu maar beginnen!

Liefs en bedankt voor alle lieve reacties!!

1. Jose Schouten:
    10 oktober 2020
    Lieve Nicole, niet echt een leuk begin van je nieuwe job. Wel duidelijk, een gewaarschuwd mens telt voor twee! Dus pas goed op jezelf.
    Heb je fijne mensen om je heen? Wat zal je je vriendje missen vooral als het straks zo druk wordt en je de nodige dingen gaat mee maken. Hopelijk is er ook nog ruimte om wat te gaan bekijken. Jou kennende komt dat vast goed! Heel veel succes maandag! 🍀😘
  2. Eveline:
    10 oktober 2020
    Leuk je verhalen te lezen nic! Bijzonder hoe anders het daar is op het gebied van corona maar misschien ook wel een verademing (kan het woord niet meer horen). Helaas staat er straks genoeg andere zieken en ziektes voor je klaar, ben benieuwd hoe je het gaat ervaren en wat je allemaal tegen gaat komen. Heel veel succes daar nic!
  3. Lucie:
    10 oktober 2020
    En dan is het theeleuten dus voorbij en mag/ moet je dus eerder aan de slag. Fijn dat je voorbereid wordt op wat er komen gaat. Probeer tussen alle drukte door ook nog een beetje te genieten. Succes 👍💪
  4. Dineke Fiolet:
    11 oktober 2020
    Lieve Nicole, in mooie woorden weet jij altijd de vinger op de zere plek te leggen, het is lief en leed, schade en schande en alles wat daar tussendoor plaatsvind..je gaat een spannende en waarschijnlijk overweldigende tijd tegemoet.
    Alle succes en veel liefs,
  5. Theo:
    11 oktober 2020
    Wellicht biedt de fase van het tijdelijke theeleuten een goede Introductie voor de volgende hectische fase. Blijf gezond, blijf (af en toe) theeleuten.
  6. Richard:
    11 oktober 2020
    Heel veel succes met het mooie werk dat je het komende half jaar gaat doen
  7. Ellen:
    13 oktober 2020
    Wauw wat een schrik beeld.. en tegelijk ook super begrijpelijk. Je bent niet voor niets gaan studeren voor tropen arts, mensen helpen. En die zijn er nu ontzettend veel door Corona. Je wilt niets liever dan helpen dus dan is grenzen stellen extra lastig. Vreselijk om te lezen dat 100%!!!!! van de vrouwen te maken krijgt met seksueel geweld. Pas goed op jezelf! Ik blijf je volgen. Je bent echt een super stoere vrouw! Liefs
  8. Vivian:
    14 oktober 2020
    Wauw Nicole, wat een avontuur ga je daar aan! Bijzonder dat je er na 4 jaar weer terug bent. Heftig wat die Amerikaanse arts jullie vertelde, bizarre aantallen van overwerkte artsen... Maar fijn dat ze jullie hiervoor wil behoeden, hopelijk lukt het jullie dan ook jullie grenzen aan te geven. Verder erg leuk en interessant om je verhalen te lezen en foto's te zien, ik ga je zeker volgen! Heel veel succes met dit fantastische avontuur & take care!
    Liefs van Down Under
  9. Vivian:
    14 oktober 2020
    Oh en benieuwd naar je eerste dagen! Ik lees het wel weer;)